Sunday, August 30, 2009

DOA MAKBUL

1. Hati mesti mantap, khusyuk, tidak hanya sekadar mulut berkata-kata. Memohon sesuatu mesti bersungguh-sungguh, mengulang-ulangi, penuh harap pada waktu yang mustajab, khususnya di pertiga malam, di dalam bulan Ramadan.

2. Menjaga adab doa, berlemah lembut dengan Allah dan sentiasa menghindarkan perilaku buruk seperti memutuskan silaturrahim antara keluarga.

3. Sentiasa bersihkan diri berwuduk, merendah diri, ikhlas kerana Allah semata-mata, tidak terburu-buru meminta.

4. Berusaha untuk menghisab atau mencari kesalahan-kesalahan sendiri atau dosa dan memohon ampun segera. Sebaik-baiknya solat dua rakaat sunat hajat dan memohon sesuatu yang diharuskan dan bukan yang mustahil.

5. Pastikan makanan, minuman, pakaian dan sesuatu yang kita gunakan seharian adalah dari sumber yang halal dan baik dan bukan sumber yang haram. Perkara kelima ini wajib dijaga, dihalusi dengan sempurna.

Dewasa ini, makanan dan minuman orang Islam banyak yang tidak bersih, suci dan halal kerana masih banyak diproses atau dikilang atau diimport daripada orang bukan Islam. Sesungguhnya, makanan yang disediakan oleh orang bukan Islam belum dapat menjamin kebersihan, kesucian dan kehalalannya, memandangkan mereka bukan mengetahui persoalan hukum halal-haram, daripada perspektif agama Islam.

Maka, yang lebih selamat, cuba usahakan dan membeli sesuatu daripada orang Islam sendiri. Tanda atau simbol halal tidak menjamin, ianya benar-benar halal. Mencari yang benar-benar halal adalah suatu tuntutan wajib. Maka, waspadalah teman-teman sekelian.

No comments: