Saturday, August 15, 2009

CARA MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN KE 52?







Sudah menjadi kebiasaan, pada saban tahun, sambutan hari kemerdekaan dilakukan dengan cara mengibarkan bendera Jalur Gemilang di kereta, di hadapan kedai, rumah dan di mana-mana tempat yang sesuai, atau memakai 'T shirt atau mungkin terlonjak-lonjak ketika menonton TV ketika para artis kita menyanyi lagu-lagu patriotik atau menonton di kaca TV atau turut serta berada di hadapan perarakan hari kemerdekaan dilangsungkan.

Mungkin rohani terasa sejuk sedikit, jika ada yang turut serta berada di Masjid Negara kerana diarah untuk majlis bacaan Yasin, Tahlil dan doa selamat.

Kita akan merasa bersemangat apabila lagu negaraku dikumandangkan dan teriakan "merdeka" dilaungkan.

Soalnya, bagaimanakah cara yang sesuai untuk memastikan semua rakyat Malaysia terutama generasi muda mempunyai semangat patriotik atau cintakan negara (ternyata ramai yang lupa atau lack of spirit)?

1. Kebanyakan melaungkan atau menjeritkan perkataan "merdeka" hanya dibibir dan sekadar memacakkan bendera di hadapan rumah, namun adakah kita merasakan sesuatu nilai "kebebasan sebenar" sebagai rakyat yang merdeka, terutama aspek pemikiran dan menikmati layanan kemudahan atau faedah sebenar sebagai seorang rakyat yang merdeka.

2. Di dalam hatiku, aku ingin melihat rakyat tidak dibelenggu, dimanipulasi, "diperbodohkan dengan idea atau dasar yang berubah-ubah" atau kadang-kadang menjadi "pak turut". Para pemimpin negara sentiasa cuba memaksa rakyat agar akur dengan kaedah dan cara mereka berfikir dan bertindak. Aku ingin melihat minda rakyat bersih dan tidak ada elemen paksaan atau ugutan. Apatah lagi, rakyat seolah-olah masih belum menerima sepenuhnya pembangunan kerana setiap pilihanraya, isu pembangunan menjadi modal penting untuk menarik para pengundi.

3. Negara kita yang ternyata masih banyak dibelenggu dengan isu kemiskinan rakyat, masalah dadah, keruntuhan moral atau akhlak, kadar kemalangan jalan raya yang tinggi, aspek jenayah yang pelbagai yang semakin meningkat dan keselamatan yang dicetuskan oleh kaum pendatang, ekonomi yang masih lembab, persengketan dan percaturan politik yang tidak sihat, harmoni dan bersifat terbuka, media elektronik dan massa yang masih "bersikap berat sebelah", konsep federalisme, yang tidak dipatuhi sepenuhnya, serangan wabak selsema babi, H1N1; sekadar menyebutkan isu-isu ini, adakah seronok dan terasa meriah menyambut kemerdekaan?

4. Adakah tema kemerdekaan yang dipilih saban tahun, dipastikan benar-benar membebaskan diri setiap rakyat daripada kesusahan, kepayahan dan kesempitan hidup dan kehidupan tertekan dengan pelbagai masalah harga barang dan perkhidmatan yang semakin tinggi dan kangkangan akta yang masih bersifat "zalim" atau menindas, dan tidak mesra rakyat.

5. Alangkah cantiknya, jika kita dapat menyorot sejarah semua para pejuang dan perjuangan tokoh-tokoh kemerdekaan yang berjasa dan gugur di dalam menegakkan "kebebasan" daripada penjajahan. Seminar, pembentangan kertas kerja, penyampaian sajak, forum boleh diatur untuk memperkenalkan dan menyemarakkan idea mereka untuk diiikuti oleh generasi muda sekarang. Ini bermakna, semua tokoh pejuang, perwira negara, tidak hanya terbatas kepada golongan nasionalis dipaparkan, terutama tokoh UMNO, seolah-olah mereka sahajalah pejuang sebenar.

Rumusannya, apakah nilai kemerdekaan pada diri anda? Sila berikan jawapan masing-masing, secara jujur. I wish my friends and all Malaysians happy Merdeka and everyone have good holiday.





No comments: