Sunday, April 19, 2009

Enjoy A Caravan Holiday





1. I just came back from a short holiday. This time my family and I with another three families, Azli, Fairuzam (from Stoke on Trent) and Ahmad went to Golden Sands Holiday Park at Quebec Road, Mablethorpe, Lincolnshire LN12 1OJ. We went last Friday, 17 April 2009 around 3.15 pm and arrived at the Park 5pm. It took nearly two hours driving from Hull, passing by Humber Bridge River, Humberside Airport, and several remotes-villages areas.

2. Nature lovers, birdwatchers and romantics alike will revel in a Golden Sands holiday. With safe, blue-flag beaches stretching as far as the eye can see along Lincolnshire’s glorious coastline, this will be a family beach holiday to remember. The park offers a range of activities including Pleasure Island Theme Parks for all-round great entertainment. There are several family sports fun, and family water fun such as train route, cycle/gokart hire, indoor fun fool (swimming), mini Ten Pin Bowling and crazy golf. Some activities are free and others have to pay.

3. I stayed for two nights, although my wife booked standard caravan for three nights. We heading back home early, today Sunday, arrived safely, 8.25 pm to avoid going late to work tomorrow morning.

4. My wife paid £99.00 for three nights (offered price). The normal price is £209.00.

5. It was a great holiday especially the last week of school holidays, and Easter holiday in UK.

6. In my views, accommodation at Golden Sands: caravans and adapted caravans making freedom, flexibility and great value. The Golden Sands offer us such a wide selection of Holiday Homes with those small but all-important differences - in space, style, number of bedrooms, luxurious "extras", location on the Park, and of course the price. I was really satisfied with those looking for that extra luxury and that 'special holiday' and feeling.

7. I stayed closed to all the families in a row Rowan Court, no. 44 (Azli), 45 (me), 46 Fairuzam and 47 Ahmad.

8. It seems to be very interesting here at Haven Holiday Parks because it makes fun for everyone from little ones, pre school boys and girls, the grandparents. Family holidays with newborns and tiny toddlers should be easy, enjoyable and, most important of all, fun for everyone. So, from the moment we arrived, there were Haven activities galore to keep even smallest visitors entertained. It is my friends and families getting together and this place is very perfect choice. I had access to all fun Haven activities - and could even savings my expenses.


9. Perkara menarik yang ingin aku sentuh di sini ialah:-

9.1. Konsep caravan seperti rumah kediaman dilengkapi dengan bilik tidur, ruang tamu, tandas, dapur memasak dan aku rasakan 3 bilik tidur termasuk master bedroom adalah dianggap selesa. Aku rasa bila bercuti dengan anak-anak, belanja untuk makanan sememangnya besar. Di 'caravan' ini, kami dibenarkan memasak, maka aku dan teman-teman lain, membawa sebanyak mungkin makanan dan kami bergilir-gilir mengadakan tempat untuk ‘kenduri’ pada setiap waktu makan. Kami masak masing-masing dan bersama-sama menghabiskan makanan beramai-ramai seperti berkelah. Ini merupakan tempat berehat yang ‘affordable for everyone’

9.2. Pelbagai jenis permainan turut ditawarkan amat menyeronokan kepada semua keluarga di samping mengeratkan hubungan kekeluargaan dan silaturrahim bersama kawan-kawan.

10. Pengajaran yang boleh diambil di dalam mempromosikan pelancongan di dalam negeri.

10.1.Percutian masih dianggap mahal di Malaysia. Percutian dan pelancongan sewajarnya dapat memberi kemudahan dan keselesaan serta dapat membantu semua golongan yang berpendapatan rendah dan sederhana. Aku menganggap melancong masih dianggap kepada orang yang ‘mampu dan berduit’ sahaja. Di UK, semua orang termasuk pekerja buruh seperti tukang sapu boleh melancong beberapa hari ke Eropah dan seperti yang aku lakukan pada minggu ini. Maka, semestinya langkah-langkah berikut wajar dilaksanakan;-

10.1.1. Harga tawaran promosi, diskaun harga rendah bagi membantu dan menyokong golongan tidak berada. Kalaulah aku ingin bayangkan, jika £33,00 yang aku bayar sehari sama dengan RM33.00 alangkah leganya, tetapi hakikatnya di Malaysia semua perkhidmatan dan barangan adalah mahal.

10.1.2. Pusat Rekreasi Keluarga. Tempat permainan utama dan fizikal asas disediakan untuk memenuhi semua golongan daripada kanak-kanak kecil sehinggalah datuk nenek, terutama kepada mereka yang sudah berkeluarga. Semua kemudahan hendaklah dibaiki, dibaikpulih, diselenggara dengan segera dan selamat digunapakai. Semua kompleks semestinya mudah orang ramai mengunjungi dengan tambang dan perhubungan yang murah, cepat dan mudah.

10.1.3. Galakan kepada kakitangan awam dan pekerja swasta dengan cara organisasi atau majikan mesti menggalakkan kakitangan mereka bercuti dengan keluarga masing-masing dan diperuntukkan ganjaran atau faedah rumah rehat cuti-diberi bonus untuk melancong dan pakej bayaran penginapan hanya ¼ daripada harga sebenar. Majikan wajar membayar ¾ daripada harga hotel/motel/chalet yang ditawarkan. Majikan wajar menyediakan kompleks, lokasi rumah rehat sendiri atau panel rumah rehat. Rumah Rehat Persekutuan, sebagai contoh yang pernah aku sewa di Port Dickson beberapa tahun lalu, ternyata tidak dapat menampung permintaan pada masa puncak (cuti sekolah).

10.1.4. Menyediakan konsep seperi ‘caravan’ dengan membenarkan memasak bahan makanan masing-masing dan peralatan dapur sendiri untuk meringankan bebanan kewangan seisi keluarga. Di negara kita, masih banyak hutan-hutan simpan, taman negara yang boleh menarik semua pelancong dari pelbagai lapisan termasuk daripada luar negara dengan syarat disediakan prasarana yang memuaskan, cantik, terjaga, diurus sempurna (well managed). Aku pernah melawat di Khilder Forest Park di Scotland di bawah penjagaan the Scotish Forest Commission, di mana tempat ini dijaga dengan sempurna dan menjadi tarikan pelancong, terutama dari segi menanam semula pelbagai jenis pokok yang teramat cantik plot, susunannya dan ada ‘walking/foot track’, fishing area untuk 1.2 batu dan orang ramai tidak akan sesat di dalamnya. 'Camping site' juga tersusun dengan sempurna dan perlu membayar dengan harga yang berpatutan dan selamat dari gangguan binatang buas. Soal keselamatan adalah amat tinggi dan keutamaan.

10.1.5. Mengadakan rombongan pelancongan dengan pembiayaan daripada penyumbang bagi menggalakkan semua ahli masyarakat berfikiran terbuka dan luas pemandangan. Hakikatnya, jauh perjalanan, luas pemandangan. Orang perseorangan, ahli korporat atau syarikat bahkan majikan-majikan atau kerajaan bersedia untuk memberi bonus melancong kepada pekerja-pekerjanya. Memberi sedekah seperti memberi bonus menunaikan ibadat umrah, boleh dijadikan asas permulaan yang baik pada mereka yang ingin menyumbang secara ikhlas. Orang-orang politik juga boleh membawa rombongan keluarga dan anak-anak miskin di bawah program lawatan tertentu untuk mendedahkan mereka kepada erti pembangunan, kerjaya dan kehidupan.

10.1.6. Kementerian Pelancongan dengan kerjasama sektor awam dan swasta, jabatan kerajaan termasuk kerajaan negeri wajar menjalankan kajian, harga, mengenal pasti keperluan pelancongan dan produk pelancongan yang diminati oleh rakyat Malaysia dan boleh mengunjungi negara-negara luar mempelajari kepakaran mereka untuk mengendalikan pengurusan pelancongan percutian keluarga dan pasaran dengan sempurna. Aku dapati ramai Menteri kita selalu melawat ke London atas urusan rasmi dan tentunya menggunakan duit rakyat dan ada yang membawa rombongan besar termasuk keluarga. Tidak salah datang kerana ada urusan negara, namun bagaimana hendak memastikan orang lain, berpeluang wajar difikirkan bersama.

10.1.7. Semua operator pelancongan mesti mempunyai tanggungjawab sosial yang tinggi dan tidak menjadikan harga tinggi sebagai faktor ekonomi semata-mata, ekoran terdapatnya permintaan melebihi penawaran terutama pada musim cuti sekolah.

11. Summary

11.1 May I conclude by saying, tourism should be available for everyone and not just for the rich and famous and hopefully a real space tourism industry could happen for benefits for the entire families. Industry players involved in tourism should focus on right objectives, together to make this concept a formal, acceptable and affordable industry.

11.2 Decision to be made to have more facilities, and recreational places for lower and average income groups.

11.3 To be honest, our tourism activities still have to create and manage focus on building programmes to boost domestic tourism, especially for families with reasonable prices. At the moment, tourism presents exclusives and expensive.

1 comment:

alizal said...

Setuju.... melancong bukan untuk orang kaya sajer.... melancong untuk semua! Barulah kurang stress....

Tak pernah lagi try trip Caravan.... kalau Motorhome dah pernah try masa kat Melbourne haritu... sangat awesome!