Friday, October 09, 2009

PELACUR ASING

Negara kita sejak akhir-akhir ini dilawati ramai pelancong asing.

Kempen melawat Malaysia dianggap berjaya, berdasarkan pertambahan pelawat khususnya dari Timur Tengah, Asia Tengah dan Timur Jauh.

Kepesatan industri pelancongan mengundang kemasukan pelbagai karenah mereka.

Mereka yang ingin atau berhasrat berkunjung atau melawat ceruk rantau negara dan menikmati segala keindahan negara adalah amat dialu-alukan.

Namun, ada segelintir menggunakan keistimewaan pelawat untuk aktiviti tidak bermoral.

Aktiviti perdagangan manusia yang didalangi oleh orang tempatan amatlah dikesali.

Amat malang, pelajar-pelajar asing turut terlibat. Mereka menyalah-gunakan visa pelajar untuk aktiviti yang dianggap mencemarkan nama negara masing-masing.

Tiada jalan singkat untuk menyelesaikan isu ini, melainkan semua terutama pihak berkuasa tempatan, pihak polis, penguatkuasa yang mempunyai 'authority' seperti imigresen, kejiranan, orang kenamaan, rumah-rumah persendirian, hotel murah dan eksklusif bekerja sama memberi maklumat dan turut serta bertanggungjawab membina persekitaran sosial yang bebas daripada semua elemen maksiat dan tidak bermoral.

Tindakan undang-undang dan buang daerah kepada 'ibu atau bapa ayam' atau penghantaran balik pelawat dan pelajar tidak bermoral dan disekat daripada memasuki negara ini semula hendaklah dilaksanakan secara tegas.

Kebanjiran pelacur asing akan hanya mengundang bala bencana kepada negara.














No comments: