Saturday, October 03, 2009

BERAYA SEBULAN

Konsep rumah terbuka sejak beberapa tahun kebelakangan ini semakin rancak, besar dan meriah.

Para pemimpin kerajaan bahkan korporat mengadakan sambutan secara besar-besaran yang tentunya akan melibatkan peruntukan yang besar dan sumbangan daripada para dermawan.

Malaysia bolehlah dianggap mempunyai pelbagai budaya dan cara hidup yang unik dan jalinan kemesraan antara pemimpin dan rakyat wajar dilakukan.

Malaysia terpaksa dan perlu banyak merancang aktiviti sosial dan makan-makan dan beramah mesra, sehingga negara kita ini dianggap terlampau banyak cuti dan aktiviti sosial (social activities and functions).

Banyak masa dan tenaga turut ditumpukan kerana mengikuti arus suasana atau iklim politik semasa yang mengkehendaki kekerapan menemui rakyat jelata.

Konsep 1 Malaysia seperti yang diilhamkan oleh PM meminta rakyat didahulukan.

Kebaikan utama aktiviti sosial seperti aktiviti beraya memungkinkan hubungan sokongan berterusan dan berkekalan dengan kerajaan yang sedia ada memerintah.

Inilah cara atau kaedah kerajaan atau pemimpin bersedekah, melabur dan mengambil hati rakyat.

Persoalannya, bagaimanakah cara untuk mengubah setiap individu rakyat berfikir, berdikari, melakukan perubahan kepada diri, keluarga, berkerjaya mampan, berpelajaran, berpendidikan dan turut memberi sumbangan bermakna kepada negara/negeri wajar difikirkan oleh pemimpin. Tugas ini terlebih sukar daripada menjemput orang datang makan dan bersantai.

Mengapa tidak peruntukan yang ada dan para dermawan menyokong dan mendirikan rumah anak yatim, menaja, membiayai dan membantu persekolahan mereka termasuk anak-anak orang fakir dan miskin? Setidak-tidaknya menyalurkan zakat untuk membantu menyelesaikan aspek ekonomi dan sosial kumpulan yang disebut miskin tegar.








No comments: