Wednesday, July 15, 2009

Perjalanan pulang ke UK semula

Aku selamat sampai di bumi UK pada Rabu 15 Julai jam 9.10 pagi setelah mengharungi 17 jam perjalananan melalui Amsterdam, Holland.

Terima kasih kepada jiran dan sahabatku dari Blok C, Bandar Puncak Alam, sdr. Nazri Lim yang sudi menghantar kami ke KLIA kira-kira jam 8.05 malam, Selasa 14 Julai, 2009. Temanku ini kasihan menengokku kerana tidak tergamak melihat diriku membawa kancil buruk ke KLIA dengan membawa beg yang besar. Inilah kereta yang aku tinggalkan di Malaysia kerana hendak berhijrah ke UK.

Aku sampai ke kaunter J, KLM dan dapat menyiapkan 'check in' dengan mudah, kira-kira jam 9.15 malam kerana tiada penumpang-penumpang lain yang menanti. Cuma aku terkilan sedikit kerana tempoyak yang aku bawa di beg besar dapat "dihidu" oleh kaunter tiket dan meminta aku mengeluarkannya.

Aku sampai di Amsterdam Schiphol Airport kira-kira jam 5.40 waktu tempatan di Gate No. F9 dan terus menunggu' boarding' mulai 8.40 pagi di Gate D6, Exit E ke Humberside, Yorkshire, UK menaiki pesawat KL 1489, Fokker aircraft yang agak kecil.

Untuk kali pertamanya, beg 'missing' dan setelah memaklumkan akan 'kehilangan beg' berwarna kuning yang penuh dengan barangan makanan di kaunter, barulah aku dapat bertemu dengan temanku yang sudi datang menjemput ke Humberside Airport, Presiden Melayu Hull, sdr. Shafudin dan Setiausaha sdr. Zuber. Dapatlah aku merasa kereta baru Zuber, yang dibelinya beberapa hari yang lalu. Sdr Zuber tidak sabar menunggu untuk mendapatkan bunga kantan, kiriman bapa saudaranya, yang aku bawa.

Aku jarang menaiki KLM, tetapi kerana ada promosi harga murah yang ditawarkan berbanding Qatar, Etihad dan Emirates Airways, maka aku cuba penerbangan ini. Semua pesawat Arab ini menyediakan makanan yang agak istimewa dan hidangan yang pelbagai bahkan halal, walaupun makanan berupa 'kearaban'. Walaupun semasa aku menempah tiket KLM, aku ada 'request' makanan moslem, namun aku dapati, makanan yang diberi sama dengan penumpang lainnya.

Aku terasa amat letih kerana penerbangan terus dari KLIA ke Amsterdam mengambil masa 11 jam. Aku terasa pinggangku sakit, maklumlah lama duduk di kelas ekonomi. Jika aku mengambil penerbangan Arab, aku berhenti di Manchester Airport dan terpaksa mengharungi 2 1/2 jam untuk sampai ke rumahku. Dari Humberside Airport ke rumahku hanya mengambil masa 40 minit.

Jika aku mengambil penerbangan Arab, aku boleh singgah atau transit di Doha, Abu Dhabi atau Dubai untuk melihat keindahan kemajuan dunia Arab. Pesawat dari negara Teluk ini, kebanyakannya baru.