Thursday, September 03, 2009

WHY MINDANAO?

Impacts of war:-

1. Refugee life leave lasting physical impacts.

Menurut Norwegian Refugee Council-Internal Displacemet Monitoring Centre, 2009, pelarian perang di Mindanao disenaraikan sebagai pelarian paling terabai berbanding dengan pelarian di negara-negara lain di dunia pada tahun 2008.

Sejumlah 300,000 pelarian masih berada di kem-kem perlindungan (Philippine National Disaster Coordinating Council, 2009)

5 daerah di bawah Autonomous Region in Muslim Mindanao (ARMM) mempunyai kadar terendah hayat hidup, anak-anak bersekolah dan pendapatan berbanding dengan daerah-daerah lain di seluruh Filipina. Kadar buta huruf tertinggi (Philippine Human Development Report, 2008/2009)

Dari 1,000 kanak-kanak yang lahir setiap tahun di ARMM, 34 orang mati sebelum umur mereka mencapai 1 tahun dan 50 lagi mati sebelum umur mereka mencapai 5 tahun (UN office for the Coordination of Humanitarian Affairs, 2009)

Lebih 375,000 penduduk (majoritinya umat Islam) telah mengalami bencana banjir besar pada bulan Julai dan Ogos 2009. Nilai kemusnahan lebih dari PhP I billion atau kira-kira RM80 juta (philippine National Disaster Coordinating Council, 2009). Sudahlah jatuh ditimpa tangga.

Kajian yang dilakukan oleh ACT Malaysia pada Julai 2009 ke atas 11 buah rumah yatim di Central Mindanao, keadaan prasana rumah-rumah anak yatim adalah sangat dhaif. Rata-rata mereka tidur di atas lantai sahaja tanpa tilam bantal yang sempurna dan tiada almari baju. Mereka terdedah kepada penyakit kerana kesukaran memperolehi sumber air bersih. Keadaan ini terbiar setelah NGO's Islam pulang ke negara- negara masing akibat tekanan daripada September 11, kuasa Barat dan kerajaan Filipina. NGO's Keristian dibenarkan aktif atau bergerak. NGO's Malaysia amat dialu-alukan dan umat Islam Mindanao sentiasa berbesar hati menerima kehadiran dan sumbangan daripada orang Malaysia.

Fakta yang jelas:

1. Kerajaan Filipina tetap tegas untuk memerangi puak pemisah daripada MILF, ekoran kegagalan perjanjian perdamaian dan autonomi penuh dan setelah pengaman Malaysia (Pasukan Pemantauan Antarabangsa) ditarik balik.

2. Wilayah umat Islam di Mindanao bersifat autonomi hanya sekitar 25% dan sebahagian besar wilayah Mindanao telah dikuasai oleh penduduk yang berasal dari utara Pulau Luzon (beragama Keristian) secara rampasan tanah setelah gagal membayar hutang atau pinjaman, peperangan (ramai umat Islam melarikan diri daripada kampung halaman) dan pelbagai perjanjian tanah yang berat sebelah dan tekanan atau penindasan.

3. Syarikat besar termasuk daripada luar negara membuat pelaburan dalam hasil pertanian dan akhirnya, tanah tergadai daripada orang Islam. Mindanao adalah wilayah yang kaya dari aspek penanaman kelapa, hasil pertanian lainnya, seperti pisang, jagung dan hasil gas dan emas.

4. Penindasan dan kezaliman ke atas umat Islam sejak zaman kedatangan penjajah Sepanyol, Amerika Syarikat dan dilanjutkan oleh kerajaan Filipina sendiri yang ingin merampas hak umat Islam.

Untuk maklumat lanjut dan sumbangan, hubungi ACT MALAYSIA, Suite 1, Pusat Komuniti Sg. Kantan, 43000 Kajang, Selangor, telefon 03 87395871 atau 014 9228905 atau e-mel: actmy.care@gmail.com atau website: www.actmalaysia.org.my


No comments: