Monday, September 21, 2009

Umat Islam Kemboja (Kampuchea)

Aku tersentuh, hiba, sedih dan amat simpati ketika melayari beberapa laman web NGO dan membaca beberapa makalah, artikel mengenai kedudukan umat Islam di Kemboja.

Umat Islam yang kini dianggarkan sejumlah 700,000 orang (4% daripada keseluruhan penduduk) ternyata teramat mundur dan miskin ekoran kehancuran, kemusnahan yang dilakukan oleh kerajaan Pol Pot (Khmer Rouge).

Ramai para ilmuan Islam( ulama dan ustaz) dibunuh dan tempat-tempat ibadat (masjid), sekolah, kawasan penempatan serta ekonomi turut musnah.

Akibatnya, generasi baru mereka terjerumus dalam kancah kemiskinan dan tiada ilmu pengetahuan Islam dan kemahiran untuk menyambung kehidupan lebih sempurna.

Demi untuk mempertahankan aqidah dan taraf hidup umat Islam Kemboja, rayuan derma dan bakti anda amatlah diperlukan untuk membangunkan aktiviti berikut:-

i. Pengajian Agama di setiap kampung di seluruh Kemboja
ii. Melawat sendiri ke Kemboja untuk meninjau dan memberi bantuan bagi mengurangkan kesusahan mereka. Sumbangan boleh disalurkan di dalam bentuk wang tunai, barangan makanan, buku agama, Al-Quran, menaja penuntut belajar dan sumbangan kepada pembinaan dan peralatan masjid.
iii Pembinaan madrasah dan universiti Islam bagi membangunkan pendidikan umat Islam di negara ini.

Aku difahamkan ketika ini, Mufti Kemboja dan Presiden Pembangunan Islam Kemboja, merangkap Menteri Buruh dan Vokasional, Othsman Hasan melawat Malaysia memohon bantuan kerajaan Malaysia dan individu Islam bagi melaksanakan impian meningkatkan ilmu pengetahuan, taraf hidup dan ekonomi umat Islam di negara ini.

No comments: