Friday, January 30, 2009

"An nasihah"


Selepas waktu maghrib, aku mengambil kesempatan bersembang-sembang dengan anak perempuanku Nahdia. Bulan Jun ini, Nahdia akan menduduki peperiksaan As Level Exams. Anakku kini belajar di 'six form' St. Mary's College di Cranbrook Avenue, Hull, HU6 7TN. Aku duduk sejenak bersamanya untuk memberi perangsang, dorongan dan motivasi kepadanya. Kadang-kadang kita sebagai ayah, lantaran sibuk urusan diri dan kerja, tiada berkesempatan untuk bertanya-tanya atau berkomunikasi dengan ahli keluarga, terutama anak-anak. Walaupun hanya perbualan biasa mengenai pelajaran, namun perlu juga sebagai bapa, aku wajar memberi semangat untuk anakku belajar dan berjaya dengan cemerlang di dalam peperiksaan yang akan didudukinya.

Aku sekadar memberi nasihat cara-cara belajar, teknik-teknik meramal soalan dan memberikan jawapan-jawapan terbaik yang dirasakan munasabah untuk diikuti berdasarkan pengalamanku sendiri. Aku turut meminta anakku kerap bertanya sesuatu kepada gurunya di samping lebih mendekatkan diri kepada Allah s.w.t., memohon pertolongan daripadanya, agar dipermudahkan segala urusan. Aku meminta anakku sentiasa solat hajat, zikir dan membaca Al-Quran agar dijauhkan daripada sifat-sifat malas dan melalaikan. Aku turut meminta kepada anakku agar jangan melakukan kerja-kerja yang sia-sia dan yang tidak mendatangkan faedah, umpamanya, menonton TV berlebih-lebihan atau di hadapan komputer 'chit-chat' atau main 'games' atau mendengar lagu terlampau lama.

Pada petang ini, aku sempat menceritakan kepada anakku tentang what are the advantages studying abroad and does a person have in knowing how to face life. Aku nyatakan, kita beruntung dapat tinggal di UK dan tidak bersusah payah untuk mempelajari 'actual English', to gain the best teachers and free education, worldwide recognized, quality and high standard and afterall without spending even one cent for any fees. Aku meminta anakku agar banyak belajar memahami erti belajar di dalam usia yang masih muda. Masa ini masa belajar, bukan untuk memikirkan perkara-perkara lain atau keseronokan atau di alam fantasi.

Aku turut menceritakan bagaimana ada pelajar lain datang ke sini, setengahnya keluarga mereka akan terpaksa atau sanggup berbelanja besar untuk menghantar anak mereka belajar. Kerajaan juga turut membiayai sejumlah wang yang banyak untuk seseorang pelajar.

Aku merasakan dengan berbual-bual dengan anakku, dapat menambahkan rasa kesedaran untuk meningkatkan potensi dirinya. Aku mengharap, keprihatinanku akan meniupkan semangat dan membahagiakan perasaannya. May Allah knows what is the right one and mercy upon us.

2 comments:

Anonymous said...

First time mengunjungi ur blog.Quite interesting..ada nasihat, pemerhatian, bicara ilmiah juga cerita jalan2..

Benar nasihat yang diberikan pd ur daughter tu..kesempatan dan peluang yang ada untuk belajar di sana perlu dimanfaatkan secara positif...ramai yang mahu tapi tiada peluang..dan seandainya peluang sudah berada di depan mata..just grab it to a maximum!

Anonymous said...

Wow, that's what I was exploring for, what a stuff! present here at this webpage, thanks admin of this site.

my webpage: Movers Dayton