Saturday, January 17, 2009

Lawatan Ke Brussels, Paris, Luzern, Zurich

Teman-teman yang dikasihi dan para pembaca sekelian. Tatapilah siri perjalanan kami sebenar ke beberapa negara di benua Eropah ini. Pada hari Isnin, 15 Disember 2008, kira-kira jam hampir 2.30 pagi, kami bertolak ke Terminal 1, Manchester Airport. Perjalanan pada hari malam, gelap gulita dan dingin dapat mempercepatkan kami semua ke lapangan terbang tersebut. Pukul 4.00 pagi kamipun sampai. Aku memandu kereta sewa Europcar, Peugeot, nombor pendaftaran KS08XAO yang diambil pada hari Sabtu, dua hari lebih awal, kerana hari Ahad pejabatnya ditutup dan terpaksa membayar untuk dua hari. Untuk makluman teman-teman, kalau ada nombor pendaftaran angka 08 bermakna kereta ini didaftarkan pada tahun tersebut. Semua kereta sewa di sini, kereta baru-baru dan tentunya lancar memecut di atas Motorway. Untuk dua hari sewa tersebut, isteriku membayar £54.73. Anakku Fathul memandu kereta burukku dan sahabatku Uncle Z memandu kereta Toyota Lucidanya.

Setelah kami sampai di Airport, aku letakkan kereta sewa di tempat yang disediakan di Airport tersebut dan dua kereta lain di tempat letak kereta ‘long stay ‘. Kami telahpun ‘serve internet’ dan bayar ‘on-line’ untuk parking kedua-dua kenderaan tersebut. Satu kereta perlu membayar £44.00 untuk tempoh hari dan masa yang ditentukan oleh pengguna sendiri.

Kami membayar £211.61 untuk satu keluarga bagi penerbangan ini. Flight kami 8084 ke Charleroi, Brussels sepatutnya boleh bertolak tepat 7.20 pagi, namun dimaklumkan, keadaan cuaca buruk, kabut (fog), menyebabkan penerbangan hanya bertolak hampir 8.30 pagi. Kami rasakan perjalanan ini hanya mengambil masa sejam 20 minit, namun keadaan bertambah cemas dan kapal terbang yang membawa kami berlegar-legar di ruang udara Brussels selama 45 minit, tidak boleh mendarat kerana kabut yang tebal, walaupun di atas awan, keadaan amat cantik, ‘very cloudy’. Pesawat dibenarkan mendarat dan terpaksa mendarat di lapangan terbang Leige yang terletak di sempadan Belgium dan Germany, walaupun kabut masih tebal. Kami dapat mendarat dengan selamat pada jam 10.05 pagi, Belgium local time. Aku rasa, pengalaman penerbangan berlegar-legar kerana kabut, baru kali ini aku pernah alami. Rasa kecut perut dibuatnya, apatah lagi ketika hendak mendarat memang langsung tidak nampak ‘airport runways’. Aku banyak istiqfar, selawat kepada Rasulullah dan syahadah kepada Allah s.w.t.

Setelah dimaklumkan oleh kapten, kapal dapat mendarat selamat, semua ‘Mat Salleh’ bertepuk tangan. Aku mengucap syukur, alhamdullillah, kami selamat. Kami dapat keluar dari Airport ini pada jam 11.00 pagi setelah beg berisi makanan kami dapat diambil daripada ‘conveyor claim baggage’. Kami diarah menunggu bas ke Charleroi Airport dan bas bergerak pada pukul 11.30 pagi (kerana menunggu giliran bas dan ada ahli rombongan yang bergilir-gilir ke tandas). Kami selamat sampai di Charleroi Airport pada kira-kira jam 12.30 tengahari.

Maklumlah keluar rumah dalam keadaan sejuk dan waktu orang sedang lena tidur waktu itu, setibanya di Charleroi Airport, pertama-pertamanya dituju tandas dan kemudian cari tempat sesuai untuk ‘lepak’ dan makan. Ramai rombongan kami, kelaparan, tetapi amat sukar mencari ‘wider space’ sebab ‘airport’ penuh dengan penumpang yang ‘stranded’. Akhirnya, jumpa juga tempat yang sesuai , agak tersorok untuk kami menjamah nasi bungkus berlaukan ikan bilis dan kepak ayam goreng di dalam ‘tupperware’ kecil yang disediakan oleh isteriku. Setelah selesai makan, minum, buang air dan solat jamak dan qasar waktu zohor dan asar, kamipun mengambil kereta sewa Europcar di airport itu, untuk tempoh hingga Jumaat 19 Disember, menjelajah negara-negara tersebut. Aku dapat van jenis Peugeot, ‘seven seater, diesel engine dan Uncle Z memandu Van Mercedes Benz, nine seater, apatah lagi kami menuju destinasi pertama, Brussels, walaupun masa sudah teramat lewat.

Kami dapat berpusing-pusing di Bandar Brussels dan mencari ‘parking’ teramat sukar di tengah bandar ini, apatah lagi ditambah dengan kesibukan ‘traffic’. Van kami pandu agak besar, sukar untuk ‘parking’ begitu sahaja dan akhirnya setelah berpusing-pusing 30 minit, akhirnya, menemui ‘parking’ di dalam sebuah bangunan. Biasalah setelah sampai, ramai yang hendak ke tandas dan kami terus mencari Grand Place, is the central market square of Brussels, tempat tarikan utama di sini.

Setelah puas melihat pemandangan dan bangunan di sekitar Brussels, kamipun terus bergegas menuju ke tempat penginapan kami yang pertama di Hotel Ibis, 13, rue du Val de Marne, Gentilly, Paris yang mengambil masa tiga jam perjalanan non-stop. Kami menyewa dua bilik, berjumlah 156.00 EUR. Satu bilik berharga 78.00 EUR. Kami menempah hotel ini untuk dua malam. Biasalah dengan anak-anak terutama anak Uncle Z, perjalanan terpaksa banyak berhenti dan pemandu sendiripun perlu berehat-rehat sebentar. Kami sampai hampir jam 12.35 malam. Sememangnya, semua amat letih dan ramai yang turut lapar, maka kami cubalah makan dan mula tidur pada jam 2.00 pagi. Aku difahamkan anak-anak Uncle Z, sampai sahaja di hotel terus terlelap dan bermimpi.

Pada 16 Disember 2008, kira-kira jam 9.35 pagi, setelah selesai urusan peribadi, kamipun bertolak dan masuk ke Disneyland Park, Paris sahaja. Kami sampai kira-kira jam 11.00 pagi. Kalau ikut sebenarnya, daripada hotel kami hanya mengambil masa ½ jam sahaja, tetapi maklumlah di tempat orang, tidak biasa dengan jalan, terpaksa memandu lebih cermat dan kadang-kadang tersasar sedikit. Di Park ini jangan risau masalah parking, sebab tempat letak kereta di Park ini amatlah luas tetapi sekali masuk perlu membayar 8 EUR. Kami menghabiskan masa berlegar-legar di sini hingga tutup jam 7.00 malam, setelah selesai perarakan/parade.

Berikut adalah sejarah latar belakang Disneyland Park Paris dan aktiviti-aktivitinya, tetapi perlu dibaca di dalam bahasa Inggeris. I am so sorry brothers and sisters.

Disneyland Resort Paris, originally known as Euro Disney, is a theme park run by Euro Disney SCA, 39% of which is owned by The Walt Disney Company, in Marne-la-Vallée near Paris. Construction began in 1988 and the theme park complex officially opened on April 12, 1992, but attendances were low and there were protests by those who thought a Disney park in France would harm French culture.

In October 1994, the former Euro Disney changed its name to Disneyland Paris, and now to Disneyland Resort Paris. By 1995, Disneyland Paris started to attract more visitors and what began as a near failure for the Walt Disney Company has become more successful.

Disneyland Resort Paris is between the original Disneyland and the much larger Walt Disney World in size. Disneyland Paris has five major sections: its version of the Disneyland theme park (Magic Kingdom, essentially); the Walt Disney Studios Park, a theme park similar to Walt Disney World's Disney/MGM Studios; its version of the Disney Village; the Disney Hotels area; and Golf Disneyland.

Disneyland ® Park has 5 magical Lands depicting fairytales characters, futuristic adventures, storybook charm and high technology.

MAIN STREET, A LIVELY AMERICAN STREET OF THE EARLY 20 TH CENTURY WHERE YOU CAN TRAVEL IN A VINTAGE CAR OR A HORSE-DRAWN TRAM... HERE YOU CAN MEET DISNEY CHARACTERS AND EXPERIENCE DAILY PARADES

5 ATTRACTIONS

• LIBERTY ARCADE & STATUE OF LIBERTY TABLEAU (COVERED WALKWAY ON LEFT SIDE)
  • DISNEYLAND RAILROAD MAIN STREET STATION
  • HORSE-DRAWN STREETCARS
  • MAIN STREET VEHICLES
  • DISCOVERY ARCADE (COVERED WALKWAY ON RIGHT SIDE)

EN ROUTE FOR THE FAR WEST. YOU ARRIVE AT THE PEAK OF THE GOLD RUSH. FRONTIERLAND BRINGS BACK TO LIFE THE LEGENDARY CONQUEST OF THE WILD WEST

9 ATTRACTIONS

• PHANTOM MANOR
  • LEGENDS OF THE WILD WEST
  • GRAND CANYON DIORAMA

FANTASYLAND, THE HAPPIEST OF KINGDOMS, WHERE FAIRY TALES AND FABLES BECAME GREAT DISNEY CLASSICS

15 ATTRACTIONS

• BLANCHE-NEIGE ET LES SEPT NAINS
  • SLEEPING BEAUTY CASTLE
  • LA GALERIE DE LA BELLE AU BOIS DORMANT

AN ENTRANCE INTO THE DEPTHS OF THE JUNGLE. AN EXOTIC ATMOSPHERE ON ADVENTURERS AND EXPLORERS’ TRACKS

6 ATTRACTIONS

• PIRATES OF THE CARIBBEAN
  • ADVENTURE ISLE
  • INDIANA JONES™ AND THE TEMPLE OF PERIL
  • LA CABANE DES ROBINSON
  • PIRATES’ BEACH
  • LE PASSAGE ENCHANTÉ D'ALADDIN

GET READY FOR INTERGALACTIC VOYAGES, SPECIAL EFFECTS, THE HISTORY OF INVENTIONS, AND VISION OF THE FUTURE, SPEED, EMOTION, ILLUSION, AND
MYSTERY ARE GUARANTEED

• STAR TOURS™
  • DISNEYLAND RAILROAD DISCOVERYLAND STATION
  • L’ASTROSPORT, SERVICES INTERSTELLAIRES

Nampaknya, semua puas hati dan letih. Anak-anakku sudah tidak risau dengan sejuk dan mereka kata pula badan mereka panas. Apatahnya, mereka semua berlari-lari dari satu point ke satu point yang lain. Mereka bebas memilih apa-apa sahaja permainan yang hendak dilakukan. Amat kesian dua orang anak Uncle Z yang masih sekolah rendah kerap merengek dan menangis kerana tidak tahan sejuk. Kami terpaksalah melayan karenah mereka dan kerap ke bilik air dan ke arcade/restoran untuk memanaskan badan, sementara menunggu budak-budak besar menghabiskan masa bermain. Sekali masuk untuk orang dewasa £35.00 dan kanak-kanak £30.00. Kami habis di sini sahaja £275.00.

Kamipun balik menghala ke hotel Ibis semula, tetapi singgah dahulu di Carrefour untuk membeli bahan makanan yang sudah kehabisan. Kami tidurpun agak lewat juga, hampir pukul 12.00 tengah malam kerana hendak selesaikan solat jamak takhir isya’ dan maghrib dan makan malam yang sudah agak lewat.

Pada 17 Disember 2008, seperti dijadualkan perlu ‘check-out’ dan bergerak ke tengah bandar Paris menuju ke Eiffel Tower. Akupun menuju ke tempat parking, kira-kira jam 9.35 pagi tetapi amat malang nasibku, cermin kereta sewaku di sebelah pemandu dipecah orang. Akupun memberitahu Uncle Z dan isteriku turut membaca apa-apa butiran di dalam perjanjian kereta sewa berkenaan. Kami difahamkan di dalam surat tersebut hanya menghendaki laporan polis apabila terdapat kerosakan besar kereta yang bernilai melebihi 500 EUR. Aku tanya pihak hotel, adakah perkara ini sering berlaku di sini? Tempat yang aku parking kereta, sebenarnya parking di tepi jalan, agak 50 meter daripada hotel dan rupanya tidak selamat. Petugas kaunter hotel menyatakan kejadian pecah cermin kereta sudah menjadi lumrah di Paris.

Aku dan isteri terpaksa menghubungi pihak Europcar untuk ‘car replacement’, namun van jenis kami pandu ini sudah habis ditempah dan aku diarah untuk menggantikan cermin yang baru dengan membiayai kosnya dahulu dan boleh ‘ask for refund’. Kami amat risau, kalau deposit 350 EUR sewaan kereta boleh ‘burn’ begitu sahaja. Kami terpaksa meminta pertolongan pihak hotel, kerana kebanyakan pekerja-pekerja Europcar hanya hendak bertutur di dalam bahasa French. Kami terpaksa ‘request’ kakitangan Europcar yang boleh berbahasa Inggeris dan didapati berurusan dengan mereka amatlah lambat dan mereka banyak menanya soalan-soalan tentang kereta dan nampaknya pagi itu seolah-olah mereka amat sukar untuk membantu kami.

Akhirnya, mereka mencadangkan agar kami berurusan dengan satu bengkel untuk menggantikan cermin yang pecah atau digantikan dahulu dengan ‘plastic cover for temporary protection’ dan syarikat itu setelah kami hubungi sanggup menyediakan temporary plastic dan perlu datang semula keesokannya untuk digantikan cermin tingkap yang baru.

Kamipun bersetuju dan terpaksa mencari alamat kedai bengkel tersebut di tengah-tengah bandar Paris, arah ke Avenue Aristid Briand, Montrouge. Pada peringkat awal, aku dimaklumkan oleh petugas kaunter hotel, alamatnya di No. 28, puaslah kami dengan bantuan Tom Tom mencari tetapi tidak berjumpa, hinggalah kami terpaksa menelefon berulang-ulang kali dengan Europcar yang berpejabat di Belgium untuk menanyakan alamat bengkel yang sebenar. Pada kesudahannya kami berjaya mencari bengkel tersebut yang terletak di no. 128.

Akhirnya, aku sampai juga di bengkel tersebut dan pekerjanya berbangsa Arab Algeria yang fasih berbahasa Arab dan French dan bukannya berbahasa Inggeris. Akupun hentamlah cakap Arab sedikit. Beliau sanggup menukarkan cermin plastik dahulu dan esoknya perlu datang semula ke kedainya untuk ditukarkan cermin baru. Kamipun buat-buat setuju dan setelah siap aku berunding semula dengan pihak Europcar dan Carglass Co tersebut untuk memasangnya di tempat lain yang dekat dengan hotel, hari keesokannya di sekitar pekan Beaune, yang menghala ke Switzerland. Pihak Carglass Co bersetuju dan semua kos penggantian sementara itu dianggap percuma. Isteriku menghubungi pihak Europcar semula dan meminta mereka faham kedudukan kami, mana ada masa hendak menghantar kereta untuk diperbaiki sedangkan jadual perjalanan kami amat ketat dan masa terhad. Mereka diam sahaja dan aku berdoa keadaan ini boleh selesai sebentar lagi.

Aku duduk di bengkel itu hinggalah pukul 2.15 petang dan selesai minum air cokelat, macam milo kita, dengan membelinya di mesindan dapat tumpang solat, akupun mulakan perjalanan ke Eiffel Tower. Malang sekali lagi, co-pilot anakku yang sulung, Fathul teragak-agak untuk mencari jalan ke situ dan Tom Tom pula macam tidak berfungsi. Akhirnya, kami tawaf highway sepanjang hampir 30 km barulah sampai ke jalan menuju ke Eiffel Tower, tetapi keadaan masa sudah hendak gelap. Setelah meletakkan kereta di tempat yang kosong, tanpa berfikir lagi lantas turun daripada kenderaan dan mengambil gambar beberapa segera dan meronda-meronda tempat berkenaan. Walaupun masa itu aku dan Uncle Z turut sempat bertanya polis yang berbasikal seramai tiga orang, dibenarkan atau tidak parking di sini. Mereka jawap, “is not my job”. Uncle Z lantas mempunyai persepsi bahawa polis di Paris ini ‘memang jahat’ dan tidak boleh membantu atau menasihati para pelancong. Setelah hari hampir gelap, kamipun hendak ke tempat letak kereta semula dan anakku yang bongsu, Hidayat cuba hendak mengambil gambar sendiri, akhirnya kamera digital kami jatuh dan terus tidak dapat berfungsi. Nampaknya, kamera yang dibeli hampir setahun yang lalu dengan harga £90.00 rosak dan pecah. Aku hendak marahpun tidak jadi marah. Mungkin kerana cuaca sejuk, akupun jadi ‘cool’ dan mungkin juga kerana sudah cukup letih.

Kamipun ke tempat parking, apa yang amat mendukacitakan, kedua-dua kereta sewa kami disaman dan kereta Uncle Z digaris sedikit dan kebetulan ada lima orang polis ada bersembang-sembang di situ, buat muka selamba sahaja setelah kami mengajukan saman tersebut. Kami terpaksalah mencari kedai jual rokok (agen pemungut saman, ada istilahnya, akupun sudah lupa) di tengah Paris, hampir 1 km untuk membeli stamp dan kemudian mengeposkannya di pejabat pos. Aku kata dalam hati, apalah nasib yang menimpa macam ini. Terkopaklah 35.00 EUR untuk saman akibat perbuatan “bodoh kami sendiri”.

Kamipun bergerak menuju Beaune, sebuah pecan kecil di Perancis untuk penginapan kami yang terakhir di motel Formula 1, Rue du Pre neuf yang berharga 30.00 EUR sebilik. Kami anak-beranak menyewa dua bilik dan Uncle Z sebilik sahaja. Akupun tidak tahulah macam mana beliau sumbatkan anak-anak mereka enam orang itu.

Aku rasa hendak cepat sampai di motel berkenaan, namun apabila hamper 7 minit berjalan Uncle Z perasaan, kereta sorong anaknya tertinggal, sedangkan anak-anak besarnya sentiasa menjaga kereta sorong tersebut. Terpaksalah kami berpatah balik ke Eiffel Tower untuk mengambil kereta sorong tersebut dan didapati ramai polis mengerumi kereta sorong tersebut agak jauh sedikit, mungkin pada fikiran mereka ada bom agaknya. Uncle Z terus memasukkannya ke dalam bonet keretanya. Kami tidak bergerak lagi di situ dan ada pula anak saudaraku, Syahid dan anak-anak Uncle Z hendak membeli sorveniour, maka ‘lepak’ semula untuk beberapa ketika.

Setelah selesai membeli ala kadar, kamipun terus ke motel dan ianya mengambil masa tiga jam non-stop, namun kami sampai ke motel tersebutpun sampai jam hampir 12.35 malam, setelah tersalah ambil jalan kampung (lama) dan bukannya highway yang bertol. Jalan lama sememangnya sunyi, jalan berbengkang-bengkok, berbukit-bukau dan teramat sunyi sepanjang hampir 30 batu. Isteriku memarahiku kerana terambil jalan yang teramat gelap, basah setelah turunnya salji dan beliau mengingatkan aku lagi jangan cuba ambil risiko. Aku diam sahaja.

Seperti yang aku sebutkan, Lebuhraya di Perancis bertol, maka sediakan bayaran untuk tol. Akupun tidak sempat hendak catat semuanya, berapa jumlah tol yang telah dibayar, tetapi tidaklah sehebat Malaysia, everyway ada tol.

Aku tertarik dengan motel ini kerana hendak masuk ke ruang lobi dan bilik motel, ‘occupant’ tidak diberi kad atau kunci tetapi diberi nombor sebanyak 6 angka untuk memasuki motel. Aku berehat sekejap dan isteriku seperti biasa akan mengeluarkan barangan makanan lalu memasak, memanas dan menghidang. Pada kami, inilah masa kami dapat makan sepuas-puasnya, sebab semasa berjalan, seolah-olah tidak berasa lapar dan dahaga.Setelah selesai solat jamak takhir isya’ dan maghrib, akupun tidur.

Pada 18 Disember 2008, kamipun bertolak seperti biasa jam 9.30 pagi menuju ke Switzerland dan tempat pertama yang hendak dituju ialah Luzern iaitu kira-kira 3 ½ jam perjalanan atau hampir 365 km. Seperti biasa, minyak kereta perlu diperiksa dan jika kurang separuh, kami akan mencari ‘servis station’ untuk mengisi minyak bagi mengelakkan kesulitan di jalan raya. Akupun tidak ingat berapa banyak berhenti kerana Uncle Z terlalu mengantuk. Rupa-rupanya, malam yang kami dapat tidur lena di Beaune, beliau terpaksa berjaga malam kerana baby meraung, menangis dan demam sehingga hampir jam 4.00 pagi baru beliau boleh terlelap. Akupun tidak boleh buat apa-apa. Perjalanan agak tergendala, tetapi kata isteriku berhentilah beberapa kerap dan pandulah perlahan sedikit untuk menikmati pemandangan yang indah sepanjang perjalanan.

Kami sampai di sempadan Switzerland melalui Highway A35, tetapi sampai di sempadan, Uncle Z ditahan oleh pihak imigresen dan diperiksa identiti dan diminta passport. Mujurlah anakku, Nahdia yang menumpang di dalam kereta itu tidak diperiksa sedangkan passport ada pada isteriku. Kereta beliau diperiksa bonetnya. Hampir 10 minit aku menunggu dan akhirnya beliau dibenarkan meneruskan perjalanan. Sepanjang perjalanan, kami menikmati keindahan salji. Sememangnya Switzerland cukup menakjubkan, penuh dengan salji di kawasan-kawasan pergunungannya. Perjalanan ke Luzern ini, tidak kurang tujuh terowong kami lalui, seperti di Lebuhraya KL- Karak kita. Di dalam terowong dilengkapi dengan radar dan siaran radio boleh kedengaran. Kami sampai di Luzern sudah hampir 3.40 petang dan beberapa minit lagi sudah masuk senja. Kami dapatlah meronda di tengah-tengah bandar tersebut dan berhenti di suatu tasik yang amat cantik, yang jernih airnya, tanpa ada pencemaran air. Seni bina bangunannya juga amat menarik dan terserlah, bukan malap seperti di U.K. Dapatlah kami merakamkan gambar menerusi hand phone dan kanak-kanak mula bermain-main dengan salji. Mereka belum mengerti untuk menghargai keindahan penciptaan Allah s.w.t. Di kepala mereka tahu hendak bermain-main sahaja sehingga anakku yang bongsu, Hidayat kebas tangan dan kaki kerana kesejukan dan stokin basah kerana bermain salji dan meminta kepada ibunya ganti stokin yang lain. Jika ada budak, begitulah keadaaanya. ‘We have to accept that situation’.

Kami tidak lama di sini dan Uncle Z berbincang denganku bahwa beliau sudah tidak larat memandu begitu lama dan kalau boleh tidak singgah di Zurich dan Luxembourg, terus sahaja ke Charleroi Airport kerana esoknya, 19 Disember 2008, flight kami berlepas jam 6.30 pagi dan perlu menghantar kereta sewa selewat-lewatnya jam 11.00 malam dan perlu berada di Airport jam 4.30 pagi untuk check-in.

Isteriku, meminta aku dan beliau teruskan perjalanan ke Zurich, ronda bandar sekejap dan lalu sahaja di pinggir bandar Luxembourg. Aku turuti juga kata isteriku sedangkan anakku Fathul sudah mula mengantuk dan mula terlena. Aku tidak kisah sangat, aku gagahkan sahaja, walaupun kakiku sudah mula ketar kerana sudah keletihan. Di Switzerland, ada had kelajuan 100 km sahaja, maka ini juga akan mengambil masa untuk sampai dengan segera ke Airport semula.

Isteriku menerima panggilan daripada Europcar bahawa kereta boleh dihantar pada bila-bila masa. Kunci kereta boleh dimasukkan ke dalam kotak yang disediakan di hadapan pejabat, dipastikan minyak diisi penuh sebelum dipulangkan dan berkenaan dengan cermin yang pecah akan diselesaikan oleh Europcar sendiri.

Aku lega sedikit dan kami memecut terus ke Zurich, lebih kurang sejam sampai dan meneruskan perjalanan dengan cepat melebihi had kelajuan yang ada dan tidak banyak berhenti lama di R & R dan anakku, Fathul, walaupun tertidur aku paksa sekejap-sekejap tengok arah perjalanan betul atau tidak mengikut Tom Tom dan Google map. Kami sempat meronda-ronda bandar tersebut dan terus melaui pinggir bandar Luxembourg, tetapi tiada rakaman gambar video atau kamera dapat dilakukan kerana penumpang ramai yang terlelap. Isteriku yang selalu ‘jaga’, berbual-bual denganku. Kalau isteriku terlelap, apa maknanya hendak melihat pemandangan di Zurich.

Perjalanan kami tidak ada halangan akibat tersesat tetapi terhalang kelajuan akibat kabut tebal yang menyukarkan aku menekan minyak, terutama laluan Expressway A4/E411 sepanjang 130 km . Alhamdulillah kami sampai di Charleroi Airport jam 3.50 pagi. Sampai di tempat parking kereta sewa, kamipun ‘lepak’ lebih kurang 20 minit, terutama pemandu yang tidak sempat tidur sepanjang siang dan malam semata-mata hendak sampai di airport on time.

‘Right after dropping the car’s key inside the box provided’ dan tepat jam 4.30 pagi, 19 Disember 2008, setelah selesai minum ringan, basuh muka dan urusan tandas, kamipun ‘immediately check in’. Flight kami, 8083 berlepas mengikut jadual dan di dalam kapal terbang aku terlena sehinggalah kedengaran kapten memaklumkan kapal akan mendarat di Manchester Airport, sebentar lagi. Pesawat kami selamat mendarat dan kami dapat keluar kira-kira jam 8.00 pagi setelah selesai semua urusan imigresen, peribadi dan solat subuh.

Kamipun ke ‘long stay parking’, mengambil kereta masing-masing dan akupun bergegas ke Europcar di Salford, Manchester untuk mengambil kereta sewa, sebab di airport sudah habis ditempah. Dalam perjalanan ke Salford ini, kami terpaksa berhati-hati disebabkan aku terlebih satu penumpang dan Uncle Z terlebih 2 penumpang. Ianya satu kesalahan terlebih penumpang di dalam sesuatu kenderaan yang telah ditetapkan tempat duduknya.

Setelah selesai urusan kereta sewa untuk perjalanan pulang ke Hull, isteriku pula berkata kepadaku, kita perlu lambatkan perjalanan balik ke Hull, sebabnya, anakku yang besar, lelaki 3 orang dan anak buahku, Syahid dan anak Uncle Z, Naim, hendak pergi ke Stadium Manchester United melawat dan memasuki stadium tersebut. Aku rasa, anak-anakku sudah kerap pergi ke stadium ini. Isteriku memujukku agar memberi peluang kepada anak-anak untuk memotivasikan mereka untuk belajar sesuatu. Aku terpaksa mengalah dan sebelum ke stadium, aku ronda di Cheetham Hill Road dahulu untuk mencari makanan pagi. Di jalan ini adalah kawasan orang Islam. Kamipun ke Stadium dan seorang membayar £9.00 untuk memasuki stadium dan ada tour guide serta sijil penyertaan disediakan. Manakala, Uncle Z meneruskan perjalanan balik ke rumah.

Setelah selesai, urusan budak-budak itu, kamipun bersolat Jumaat di Cheetham Hill Road, Manchester. Kami sampai di rumah jam 5.30 petang dan kereta sewa yang aku pandu kuserahkan di Europcar Co. di Cottingham Road, Hull, walaupun lewat ½ jam akibat kesesakan ‘traffic’ di Hull City.

Ulasanku tentang manfaat melancong terutama ‘overseas’

i) Suatu aktiviti yang amat menggembirakan, menyeronokkan, jika sekiranya dapat menghargai dan mengimpikan tempat yang indah untuk dilawati dan menghabiskan masa cuti bersama keluarga setelah penat bekerja. Ianya boleh dinyatakan sebagai salah satu bentuk ‘hiburan’.

ii) Suatu cara untuk menambahkan pengetahuan dan meluaskan pemahaman, pandangan mengenai sesuatu perkara di samping membuka, merehat dan melapangkan minda.

iii) Suatu kaedah untuk berkomunikasi, berinteraksi, merapatkan dan mengeratkan hubungan kekeluargaan.

iv) Suatu kaedah mengisi masa lapang dengan perkara yang boleh membawa kepada manfaat, terutama untuk memastikan anak-anak sentiasa bersama ibubapa dan hidup mereka terdorong untuk melakukan sesuatu yang baik, bermoral, berdisplin dan lebih bertanggungjawab.

v) Suatu proses latihan (pentarbiyahan) ketahanan dari aspek atau perspektif fizikal, emosi, sipiritual dan intelektual. Cuba bayangkan, jika perjalanan ini ‘such a very long journey’, mestilah ketahanan fizikal amat dipentingkan dahulu terutama semasa ‘driving’ di atas jalan raya. Ianya juga memerlukan kepada aspek kesabaran dan membuat keputusan dengan pantas dan berkesan, terutama merancang perjalanan. Untuk makluman our brothers and sisters, my trip ended by 1,773 km. Mudah-mudahan mereka yang aktif sebegini, walaupun dipandang sebagai memenuhi kehendak sendiri, namun ‘in the long run, it may help a lot in helping our political activities’.

vi) Satu usaha untuk menghabiskan ‘cash’ atau kelebihan harta yang Allah s.w.t.anugerahkan untuk manfaat diri dan keluarga dan akhirnya dapat berkongsi manfaat kepada orang lain. Berbelanjalah dengan bijak atas suatu perkara yang dapat memberikan banyak pengajaran dan bukannya membazirkan tanpa sebab.

Jumpa lagi.

Anonymous said...

Μy partner and I absolutely love youг blog and find nearly all
of your post's to be exactly what I'm looking for.
Would you οffer gueѕt writers to ωrite content to ѕuit уour needs?
Ι wouldn't mind publishing a post or elaborating on a few of the subjects you write concerning here. Again, awesome web site!

My web page: games machines

Blogger said...

Using RentalCars you can discover the most affordable car hire from over 49000 international locations.