Tuesday, December 01, 2009

AZAM TAHUN BARU

Tinggal beberapa hari lagi, tahun 2009 akan meninggalkan kita.

Mungkin banyak azam yang belum dapat ditunaikan atau kurang kejayaan dicapai sepanjang tahun ini.

Tersalah cara menyusun aktiviti dan usaha yang tidak menampakkan kesungguhan, menyebabkan rancangan menemui kegagalan di tengah jalan.

Seperti insan lain, aku juga di dalam keadaan yang sama, walaupun mungkin tidak serupa matlamat yang hendak dicapai.

Kita masih boleh meneruskan azam yang sama, dengan cara atau pendekatan yang lain perlulah difikirkan untuk memperolehi kepuasan dan kejayaan diri.

Tamat belajar, bekerja di luar negara dan dapat melancong ke beberapa negara di Eropah memberi pengajaran yang bermakna terhadap diri dan keluargaku, sekurang-kurangnya kami mempelajari atau mengetahui erti kesusahan di negara asing.

Tahun 2010 menjangkakan azam yang berubah sesuai dengan umur yang meningkat dan cara berfikir mula berubah ekoran kerap, menganalisa dan ada fokus untuk menilai sesuatu.

Aku berazam untuk sentiasa menulis untuk menyedarkan diri yang lemah ini. Perancangan untuk keluarga terutama memberikan pelajaran dan pendidikan yang setingginya dan sebaiknya untuk anak-anak menjadi target keutamaan.

Berusaha untuk meningkatkan pendapatan bagi disalurkan lebihan yang ada kepada orang lain, akan dirancang.

Berazam menjaga kesihatan untuk senang menunaikan tanggungjawab kepada Pencipta dan memberi buah fikiran kepada kebaikan masyarakat setempat.

Rumusannya, fokusku kini memperbaiki diri, mencari kelemahan untuk diperbaiki dan membina kepimpinan keluarga dan masyarakat. Sebenarnya bukan mudah membentuk orang untuk menjadi 'orang'.






No comments: