Tuesday, November 24, 2009

MENGURUS PERSEPSI

Hubungan manusia bertambah intim apabila wujudnya persefahaman, saling kasih menyasihi antara seseorang dengan seseorang yang lain. Perasaan saling menghormati di samping baik sangka akan menambahkan lagi kemesraan dan bantu-membantu ketika berlaku sesuatu musibah.

Walau bagaimanapun, amat sukar untuk kita mempunyai perasaan kekitaan apabila wujudnya persepsi yang negatif terhadap seseorang.

Mengurus persepsi bukannya mudah, apatah lagi dalam keadaan orang amat suka mendengar percakapan orang sehingga tergamak mengutarakan sesuatu rumusan pendapat, sikap atau pandangan terhadap orang lain.

Sudah sewajarnya kita jangan terpedaya atau terus percaya atau yakin dengan apa yang kita dengar tanpa membuat kajian atau menyiasat terlebih dahulu.

Perkembangan teknologi dan kepesatan media dewasa ini menuntut kita meneliti sesuatu yang berfakta dan tidak membawa elemen permusuhan, fitnah dan kemusnahan.

Kita sewajarnya berubah minda (cara berfikir) dan bertindak untuk kemajuan sejagat dan tidak sewajarnya memikirkan sesuatu yang boleh menghancurkan segala kebaikan yang dirancang, terutama insan yang bercita-cita untuk memajukan dunia ini sejajar dengan tuntutan Khalifah Allah.

Marilah kita mengurus perubahan dan mengurus realiti dan tidak lagi mempunyai sesuatu persepsi yang salah atau negatif, keliru terhadap proses hubungan kemanusiaan di atas dunia ini untuk selari dengan tugasan atau proses melakukan ketaatan dan kepatuhan kepada Pencipta.

Janganlah menghabiskan masa kita sekadar mengintai-intai sesuatu kelemahan atau kekurangan yang dimiliki oleh seseorang sehingga banyak masa dihabiskan untuk menilai fikiran manusia lain atau mempunyai tanggapan salah terhadap seseorang.

Kerja utama manusia yang beriman dan bertaqwa ialah mengajak orang lain bersama-sama kita. Walaupun mungkin mereka mempunyai persepsi yang salah terhadap pejuang kebenaran, namun persepsi yang salah mesti dirungkaikan.

Gunakan semua saluran komunikasi, media, kekuatan, kebolehan dan kebijaksanaan individu memperjuangan sesuatu yang benar.



No comments: