Monday, February 16, 2009

RECYCLE, CLEANING & VISITORS


Photos taken inside my home, on Sunday, 15 February, 2009, 7.50 pm

1. Beberapa hari yang lalu sehingga ketika ini, aku menumpukan masa untuk menyiapkan 'research transcript' temuramah isteriku dengan beberapa orang pensyarah/ketua jabatan untuk menyempurnakan kajian PhDnya. Hari ini aku paksakan diri untuk mengarang apa yang berlaku sepanjang seminggu yang berlalu.

2. Sekadar berbual-bual mengenai kereta 'second-hand' yang dibeli, tentunya suatu masa pemilik kenderaan perlu menyelenggara kereta dengan baik. Sejak beberapa bulan yang lalu, kereta lamaku Renault Megane 1.6 mengalami kerosakan driveshaft di sebelah hadapan pemandu. Aku "lanyak" juga kereta ini ke mana-mana sementara menunggu cukup elaun dan gaji sedikit di sini. Pada masa-masa yang lepas, aku biasa juga cari alat ganti di kedai-kedai 'potong' atau 'yard' hampir dengan York, namun aku difahamkan kedai itu telah berpindah. Aku terpaksalah membeli alat ganti yang baru di kedai alat ganti.

3. Seperti biasa di Hull ini, aku perlu mengetahui 'foreman' yang senang berurusan. Sejak aku tiba di Hull ini, mekanik F. A. Martin sudah menjadikan rujukan utamaku. Hari Jumaat yang lalu, 6 Februari, aku menemui Martin dan aku bertanya di mana aku perlu membeli barang dan membuat temujanji dengannya serta hendak tahu berapa kadar upah memasangnya.

4. Pada Selasa, 10 Februari, 2009, aku pergi ke Waterloo dan membeli alat ganti berkenaan. Aku merasakan barang tersebut tentunya mahal. Aku kena membayar harga alat ganti sejumlah £55.70p dan aku juga perlu membayar untuk 'old unit charge' sejumlah £18.00 dan termasuk untuk kedua-dua VAT sejumlah $11.06p. Aku hari itu, perlu membayar £84.76p. Aku tidaklah tahu sangat, mengapa aku kena juga membayar 'old unit charge.'

5. Pada hari aku menghantar kereta, 12 Februari, 2009, ke 'Martin workshop' untuk dibaiki, aku ingin tahu dan bertanya kepada Martin, mengapa 'charge' ke atas 'old unit' dikenakan ke atas barangan yang aku beli. Barulah aku sedar, setelah pemasangan alat ganti baru, 'the old part can be returned to the shop, then I can collect the money back.'

6. Aku menyedari betapa, di UK, syarikat-syarikat dan industri-industri bekerja sama dan berganding bahu dalam menanangi isu kebersihan, pelupusan buangan sampah dan kitar semula. Mereka masing-masing mengamalkan 'Forth R to the Earth; reduce, reuse, recycle and repair'.

7. 13 Februari, 2009, aku mengembalikan 'the broken driveshaft' dan saya memperolehi wang balik sejumlah £20.70p. This seems to be very interesting.

8. The Lesson Learned:-

8.1. Several ways to protect/save the environment-create less trash
8.2. Old part can be used
8.3. Customer Social Responsibility (CSR).


9. Mengenai penjagaan alam sekitar ini juga, setiap hari Selasa, Hull City Council akan memungut sampah biasa. Pada setiap dua minggu sekali, iaitu pada hari Rabu, pungutan sampah yang disebut sebagai 'collection small box' akan dilakukan. Sampah-sampah yang telah diasingkan oleh setiap penghuni rumah iaitu barangan botol, kaca, plastik, pakaian akan dipungut dengan sempurna, manakala kertas di 'blue bin' akan dipungut sekali pada awal minggu pertama setiap bulan. Semua jadual diberi kepada setiap penghuni untuk tempoh tiga tahun.

10. Apa yang menarik sekali, jika terdapat barangan besar seperti perabut atau freezer atau TV rosak, dengan menghubungi City Council, menerusi talian 300 300, seminggu kemudian, pekerja-pekerja majlis akan memungutnya. Semua urusan hendaklah dengan temujanji dan semua perkara yang diadu atau dimaklumkan akan diambil perhatian segera. Penghuni juga boleh mendapatkan 'garbage bin' percuma.

11. 10 Februari, 2009 aku juga menerima notis dan terdapat papan tanda di setiap jalan, memaklumkan pembersihan longkang dan jalan akan dijalankan di tempat rumahku pada 11 Februari, 2009. Pekerja-pekerja majlis perbandaran akan membersihkan longkang dengan menggunakan mesin dan lori besar yang disebut sebagai 'gully cleaning' dan pada hari itu the road must be cleared from obstractions. Aku kadang-kadang teringat di tempat kediamanku sendiri di Puncak Alam, terpaksa aku membersihkan longkang sendiri atau majlis gotong royong diadakan untuk memastikan longkang tidak tersumbat dan tidak dipenuhi dengan sampah sarap atau menjadi pembiakan nyamuk aedes. Aku juga kerap membuat aduan agar lalang-lalang di tepi jalan dipotong dan sampah yang dilonggok, tidak dibuang dengan sempurna, namun tindakan tidak dijalankan segera. Aku juga dapati sampah-sampah terburai disebabkan gongongan anjing atau kucing kerana tiada tong sampah yang sesuai dan masih menggunakan kontraktor pungutan sampah secara manual, sedangkan di UK, semua 'normal garbage collection' di masukkan ke dalam 'big black bin' dan dipungut secara pantas dengan sistem hydraulic. Aku rasa Alam Flora Sdn Bhd. yang ditugaskan untuk mengurus sisa buangan, masih kurang efisein. Adakah penswastaan dan penganugerahan tender atau pemberian konsesi kepada syarikat-syarikat tertentu berkesan di dalam meningkatkan kualiti alam sekitar? Aku tidak berhajat hendak mengulas lanjut tentang perkara ini, namun rakyat khususnya, pembayar cukai pintu sepertiku, kerap bertanya dan berfikir, apa yang boleh syarikat ini lakukan untuk menyenangkan dan menyempurnakan kualiti kehidupan penduduk.

12. Pada hari Sabtu, malam Ahad, 14 Februari, aku menerima kunjungan kenalanku dan isteriku yang kini belajar di Essex, London dan Manchester. Keluarga Anis dan Sham dan Othman, Fadhilah bermalam di rumahku dan Uncle Z. Walaupun aku tidaklah kenal rapat dengan mereka, namun apabila tinggal dan belajar di UK ini, masing-masing dapat mengenali dan melapangkan masa untuk bertemu, berbincang mengenai kehidupan serta pelajaran masing-masing. Seronok rasanya dapat berbual-bual sehingga larut malam merangkumi semua isu, terutama isu pendidikan anak-anak, mencari nafkah kehidupan dan tidak ketinggalan hal ehwal politik tanah air. Minggu ini, 16 Februari hingga 20 Februari, seminggu adalah cuti sekolah di UK. Secara kebetulan, Anis yang aku kenal adalah orang kampung dan suaminya, Sham "orang kuat" Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Dr. Mustapha Mohamad. Sham banyak bersembang mengenai politik UMNO dan arah tuju kepimpinannya. Salah satu isu yang dibualkan, adakah UMNO boleh diharapkan lagi untuk menyumbang ke arah kesejahteraan rakyat?

13. Fadhilah dan suami pulang awal ke Manchester, jam 8.00 malam, malam Isnin dan keluarga Anis, pulang hari ini, jam 8.00 pagi untuk 'rushing' menemui doktor gigi, temujanji jam 2.30 petang hari ini. Untuk melihat gambar penuh keluarga, sila layari http://razalitumirin.fotopages.com/


No comments: