Monday, February 15, 2010

SUKARKAH MANUSIA BERUBAH?

1. Manusia adalah makhluk yang boleh merasa, berfikir dan dinamik (boleh berubah).

2. Mengapakah manusia sering dinyatakan sukar berubah?

3. Banyak faktor manusia sukar berubah di antaranya:-

3.1. Tetap berpendirian kaku dan keras atau kental. Akibatnya seseorang itu sukar berkompromi atau bertolak ansur kerana mempunyai pegangan tersendiri.

3.2. Mempunyai kehendak atau citarasa atau daya berfikir tersendiri dan tidak boleh digugat atau dicampuri urusan tersebut.

3.3. Kebanyakan sudah selesa (comfort zone) dengan apa yang dimiliki atau berdasarkan pengalaman sukar yang dilalui.

3.4. Kurang yakin dengan kebolehan sendiri, hanya mampu melakukan sesuatu yang sudah biasa dilakukan.

3.5. Mudah curiga dengan pandangan orang lain dan mempunyai persepsi negatif.

Manusia akhirnya berubah (mengambil masa) atas beberapa faktor:-

1. Persekitaran dan suasana yang sudah berubah menyebabkan dirinya tersepit dan mahu tidak mahu terpaksa tunduk dan akur dengan keadaan dan akhirnya menerima dengan kerelaan.

2. Kekuatan pengaruh kepimpinan yang ada pada seseorang yang lain yang turut menjadi contoh dan ikutan yang baik sehingga seseorang terpaksa mengalah.

3. Penerimaan sesuatu pandangan, idea, maklumat atau ilmu yang boleh meyakinkan minda seseorang berfikir dan membuat keputusan berlainan atau berlawanan daripada yang biasa.

4. Semangat persahabatan dan pergaulan yang intim, rapat dan sentiasa berkongsi pengalaman dan berbincang, akhirnya seseorang itu turut terpikat untuk melakukan perubahan.

Rumusan

Semua daripada kita boleh berubah terutama apabila keinginan dan kehendak kita sukar dipenuhi dan ada orang lain sudi membantu menyelesaikannya. Manusia akan berbudi kepada yang berbahasa.

Lakukan sesuatu di dalam tatacara pergaulan kita sesama rakan, anak, keluarga, masyarakat atau di tempat kerja untuk merubah manusia. Manusia mana yang boleh mempertahankan pegangan hidup terutama yang salah. Semua orang boleh dan mampu berubah.

No comments: