Tuesday, February 23, 2010

PAGAR DIRI

Bagaimana untuk mengelak diri daripada menjadi mangsa orang lain?

1. Berusaha selepas solat setiap waktu atau solat sunat memohon pada Allah dijauhkan daripada menjadi mangsa tanpa terduga, seperti disihir, disantau, atau dilakukan sebarang bentuk penghinaan maruah, emosi, bahkan kekerasan fizikal.

2. Amalkan doa harian dan ayat-ayat tertentu bagi melindungi diri daripada hasutan syaitan, iblis, manusia, jin bahkan nafsu kita sendiri daripada semua perkara yang melalai, merugi, membinasa, merosak atau membawa kepada dosa, kancah maksiat dan mungkar.

3. Amalkan zikir harian yang diperolehi daripada guru yang muktabar untuk menjadi benteng serangan orang yang tidak bertanggungjawab.

4. Pelajari ilmu kerohanian dan seni mempertahankan diri sebagai pertahanan atau membela diri.

Nota:

1. Para pahlawan Melayu terbilang masa silam seperti laksamana Hang Tuah, Mat Kilau dan yang lainnya hanya disebut seorang yang gagah, berani dan cekap menggunakan senjata, namun apakah rahsia diri mereka tidak pernah diterokai untuk kebaikan generasi masa kini.

2. Saya rasa mereka ada ilmu dan amalan seperti yang saya sebutkan di atas menjadikan mereka kuat, berani, tangkas, cepat bertindak, bijak dan istiqamah dalam perjuangan.


No comments: