Friday, September 20, 2013

Pengalaman Cuti Pulau Redang

Sudah lama tidak bercuti dengan keluarga.  Walaupun kerja banyak di pejabat, namun cuti rehat masih belum cuba dihabiskan, ambillah masa berkualiti bercuti dengan anak-anak.

Tempahan awal, walaupun agak lewat juga, kami dapatkanlah juga Air Asia dan berlepas ke Sultan Mahmud Airport Kuala Terengganu pada hari Rabu 18 September 2013, jam 11.35 pagi dari LCCT menaiki pesawat AK6228 dengan economy promo, seramai tujuh (7) orang dengan kos RM870.60.

Kami dari rumah menaiki LRT dari Taman Melati ke KL Sentral dan kemudian menaiki bas Aerobus Wawasan Sutera Travel & Tours Sdn. Bhd. dengan tambang RM2.30 (LRT) dan RM10.00 seorang.
Tambang bas ini daripada LCCT ke KL Sentral, pula kurang RM2.00 iaitu RM8.00. Tambang teksi pula bila sampai di Kuala Terengganu perlulah belanja RM25.00 untuk satu teksi.

Kami keluar pagi, lebih kurang jam 7.00 pagi dan sampai di LCCT jam 9.25 pagi dan sarapan dahulu di cafe di LCCT.

Kami menempah pakej tiga (3) hari, dua (2) malam dengan harga weekday RM270.00 seorang di Redang Lagoon Chalet yang dimiliki oleh seorang Cina Islam dari Sg. Petani. Harga ini termasuklah penginapan, makan, snorkeling tiga (3) kali; termasuk di open sea (jangan bimbang kita akan terapung sebab pakai jaket keselamatan), perkhidmatan feri dari Jeti Syahbandar, Kuala Terengganu. Saya difahamkan kalau untuk orang kampung satu hala sahaja RM25.00 seorang. Kalau weekend pakej itu ditambah RM20.00 seorang, manakala public/school holidays ditambah lagi RM40.00. Semasa di jeti itu, apabila kami sampai, kaunter tiket feri hanya dibuka selepas jam 2.00 petang untuk trip feri jam 3.00 petang (last trip) dan kami juga perlu membayar RM5.00 untuk Marine Park ticket untuk dewasa, manakala kanak-kanak di bawah 12 tahun, RM2.00. Pakej termasuk juga satu (1) BBQ pada hari pertama, yang disediakan ikan kecil, sotong dan ayam untuk dibakar sendiri dengan dibantu oleh seorang pekerja chalet. Sebuah surau turut disediakan untuk solat atau munajat kerana tempat ini amat sunyi dari gangguan manusia atau kenderaan, hanya kedengaran ombak laut yang menderu.

Kalau ada masa kelapangan datanglah lebih awal pada hari pertama dengan mengambil boat ride dari Jeti Merang atau Syahbandar pada jam 9.00 pagi trip terawal ke Pulau Redang dan boleh menikmati snorkeling pada jam 2.30 petang, selepas makan tengah hari. Kami terlepas pada hari pertama, hanya dapat snorkeling pada hari kedua iaitu pada jam 9.30 pagi dan 2.30 petang.

Tempat yang saya menginap ini, adalah chalet yang termurah berbanding dengan resort yang lain dan makanannya gaya orang kampung Melayu sahaja, insyaAllah dijamin halal, walaupun tukang masaknya dari Pulau Madura, Indonesia, orang Islam yang menutup aurat. Tak tahulah saya, orang putih boleh lalu makan atau tidak.

Bilik chalet, biasalah tiada almari/kotak simpanan barang berharga atau minuman. Kalau boleh belilah di Kuala Terengganu/Merang air mineral sebab di dalam bilik chalet tidak ada ceret untuk masak air panas.

Peralatan snorkeling perlu disewa iaitu mask dan jaket keselamatan kesemuanya RM20.00 setiap seorang. Amat seronok boleh melihat ikan dari jarak teramat dekat, bahkan di tepi pantai sahaja airnya cukup jernih kebiru-biruan dan apabila diberi roti, pelbagai jenis ikan akan menggigit roti atau tangan kita. Ikan di sini tidak boleh ditangkap antara jarak dua (2) kilometer daripada pantai dan sesiapa yang ditangkap akan dikenakan denda.

Waktu balik hari ketiga, sebelum minum pagi, saya sempat berbual dengan pemilik chalet dan beliau telah mengusahakan chalet ini melebihi 30 tahun dan beliau seorang Cina Muslim yang simple. Beliau mempunyai 60 bilik daripada quad sharing, triple sharing, dan twin sharing.

Pantai Pulau Redang, pasirnya halus dan putih, bersih dan kawasannya dijaga. Haji Haris memberitahu saya, sampah akan dikumpulkan dan dibawa ke tanah besar oleh sebuah syarikat yang memperolehi kontrak daripada kerajaan. Chalet beliau perlu membayar RM2,000.00 sebulan. Kontraktor akan mengambil sampah dua (2) kali sekali.

Balik terlampau letih kerana perlu check out jam 9.30 pagi dan jam 10.30 pagi perlu menunggu feri ke tanah besar yang akan bertolak jam 11.00 pagi. Memandangkan kami mengambil flight yang agak lambat, yang terakhir dan lebih murah sikit, touch down di LCCT pada jam 11.50 malam dan sampai di rumah sudah hampir 1.15 pagi. Dari KL Sentral kami mengambil teksi tanpa guna meter dan perlu membayar RM40.00 sebuah setelah berunding minta kurang daripada yang biasa RM45.00.


7 comments:

Chua Li said...

Wah,hebatnyaa!!!

Chua Li said...
This comment has been removed by the author.
Chua Li said...

wah!!

Anonymous said...

Gambar x der baik x yah post

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Black Yellow said...

Slm.sy seorg runner pekej bercuti kt pulau redang
Kpd sesiapa yg berminat nk ke sane bleh call/wasap no
0179799773 atau lawat fb page di
Blackyellowholiday

Rasheeda Muhammad said...

Amanda Badan Kredit adalah satu-satunya yang benar pemberi pinjaman online karena saya mendapat pinjaman saya dari mereka.
Saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk memperingatkan semua orang di sini untuk berhati-hati dari semua pemberi pinjaman pinjaman yang menimbulkan menjadi nyata. Mereka semua penipuan dan palsu dan niat mereka adalah untuk merobek Anda dari uang Anda sulit diperoleh.
Setelah saya bertemu dengan persyaratan dan kondisi perusahaan, pinjaman saya disetujui dan saya sangat mengejutkan, itu ditransfer ke rekening bank saya dalam waktu kurang dari 24 jam.
Anda dapat menghubungi Ibu Amanda melalui emailnya amandarichardssonloanfirm@gmail.com atau amandarichardson686@gmail.com dan Anda juga dapat menghubungi saya di email saya rasheedamuhammad10@gmail.com
Aku ingin kau menjadi penerima manfaat dari tawaran pinjaman nya.