Saturday, June 11, 2011

KEBERSIHAN KERETA

Saya tidaklah kerap menumpang kereta kawan untuk ke mana-mana, namun sekali sekala, adalah kesempatan naik kereta 'member' bila ada 'hal bersama' ke satu-satu tempat.

Kereta apa jenis, kecil ke besar, saya tak kisah, tetapi saya kisah tentang kebersihan di dalamnya. Maaf, cakap, macam-macam ada, bersepah-sepah dan boleh saya sifatkan, macam tempat kucing beranak.

Saya selalu pesan kepada anak-anak, jika hendak ajak kawan naik kereta sekali pergi 'berjalan-jalan', pastikan tayar, minyak cukup dan ada bawa 'belanja' serta terpenting, buang benda-benda yang tak patut dan bersihkan 'cushion' dan nampak selesa dan kemas. Kalau ada pewangi, lagi bagus, tetapi syarat setelah benar-benar bersih dan tak ada bau busuk.


2 comments:

Anonymous said...

Salam,

Apa bezanya dengan 'mengigit tangan' tuan yang memberi makan anak bini selama ini! Tak besyukur ke dengan nikmat dan rahmat yang dikurniakan oleh Allah swt?

Belajarlah berterima kasih. InsyaAllah.

Anonymous said...

Salam..

Buatlah andaian kereta tersebut dengan tubuh badan tuan. Sebagaimana tuan mahukan keadaan dalam kereta itu bersih, samalah dengan 'membersih diri' tuan dari perkara-perkara yang tidak baik seperti fitnah dan segalanya. Allah swt mengetahui segala-galanya. InsyaAllah...!!!