Saturday, February 28, 2009

Pemimpin yang sederhana, jujur dan bersahaja

1. Pemimpin amat diperlukan dalam setiap kehidupan dan masyarakat di mana kita tinggal. Pemimpin besar atau kecil berada di sekeliling kita sama ada di sekolah, tempat kerja, rumah tangga, di antara kawan-kawan, organisasi, sesuatu pasukan atau kumpulan.
2. Tulisan ini ingin menampilkan tentang konsep kesederhanaan kepimpinan yang dapat menyentuh hati nurani kita. Buatlah kajian dan selidiki diri kita dan apa yang terjadi atau yang sedang dan akan berlaku di sekeliling kita setiap hari.
3. Kita semua wajar menyedari betapa kita sebenarnya dilahirkan sebagai pemimpin dan di hari akhirat kelak, kepimpinan kita akan ditanya dan diadili. Maka, kita akan sentiasa berwaspada dan mencari jalan memperbaikinya.
4. Beberapa ciri dan personaliti kepimpinan yang jujur seharusnya wujud pada setiap pemimpin dan bakal pemimpin. Aku melihat ciri-ciri kepimpinan asas yang semestinya kita miliki merangkumi kerendahan hati, kepandaian berkomunikasi dan berdiplomasi, kesantunan budi pekerti, kesederhanaan, ketegasan dan kedermawanan.
5. Maka, diperincikan, pemimpin mempunyai peranan, tugas dan misi penting seperti berikut:-
5.1 Menyedia dan mengukuhkan prinsip, nilai dan objektif atau sasaran yang hendak dicapai atau dihajati
5.2 Menyediakan ruang berkomunikasi yang seluas-luasnya bagi membentuk suasana yang menceriakan dan menggalakkan perkembangan motivasi diri, 'inspiring', dedikasi dan bertanggungjawab
5.3 Melahirkan dan membentuk persekitaran yang sihat untuk diamalkan budaya mendengar, percaya mempercayai (trusting) dan saling bekerjasama dalam aktiviti perancangan dan pelaksanaan.
6. Apakah personaliti yang terbaik untuk menjadi penyumbang kepada kepimpinan sederhana, jujur dan bersahaja?
6.1 Aku berpandangan ciri-ciri di bawah ini diharapkan dapat membentuk keperibadian kepimpinan yang sejati, seperti yang dimaksudkan, di antaranya ialah:-
6.1.1 trust, truth, and transparency, caring, sharing, and daring
6.1.2 integrity, loyalty, and courage
6.1.3 respect, recognize, and reward
6.1.4 empower, empathize, and encourage
6.1.5 coach, communicate, and collaborate
6.1.6 approachable, fair, and logical
6.1.7 passionate,persistent, and persuasive
6.1.8 calm, creative, and curious
7. Aku juga ingin memaparkan ciri-ciri di bawah ini tidak akan menjadikan kita pemimpin yang jujur dan bertanggungjawab lantaran kita mempunyai perangai-perangai hodoh di antaranya ialah:-
7.1 easy to criticize, blame, or ridicule
7.2 demean, embarrass, or undermine
7.3 intimidate, threaten, or bully
7.4 lie, cheat, or exploit
7.5 badmouth, belittle, or backstab
8. Sila perhatikan diri kita masing-masing di manakah letaknya darjah, kedudukan dan martabat kita sekarang, khususnya para suami, isteri, 'boss' sehingga orang bergelar Timbalan Perdana Menteri atau Menteri Besar.
8.1. Please check and know what are your values, principles and beliefs
8.2. Are you really passions and interests, having sufficient, appropriate skills and abilities?
8.3 How is your inner weaknesses and blind spots?
8.4 How do you allocate your time to develop your potential career, family, children, offices, communities and followers.
9. Maka, aku melihat dan boleh merumuskan setiap pemimpin yang berwawasan, berstrategik semestinya berakhlak mulia dari segi perwatakan, pertuturan dan cara berfikir. Seseorang itu wajar mempunyai keyakinan tersendiri, 'self discipline", nilai, hubungan kemesraan, hati yang terdorong atau ada kecenderungan dalam menyelesaikan perkara yang menjadi keperluan, tujuan kehidupan dan keutamaan (beliefs, interests, purpose and priorities). Pada waktu yang sama, seseorang ketua sewajibnya mempunyai nilai-nilai 'embody competence, commitment, and compassion'.
10. Contoh kepimpinan sebagai ikutan dan sifat-sifat akhlak terpuji, tentunya Muhammad Rasulullah s.a.w. Tauladani ciri-ciri kepimpinan baginda dalam memantapkan diri, keluarga, masyarakat, negara, politik dan ummah global. Aku berpendapat kita mesti melahirkan manusia dan pemimpin yang berspiritual tinggi, sehingga ramai penulis Barat kini ingin mengulas hal-hal spiritual. Aku percaya orang Barat tercari-cari nilai hidup beragama, namun mereka masih tersasar dan belum menemui agama Islam sebagai jalan penyelesaian kemelut kehidupan yang kita hadapi.
11. Baginda tetap hidup sederhana walaupun khazanah negara boleh memberikan pelbagai kemudahan dan kesenangan dan kemewahan yang baik kepadanya. Baginda tidak bercita-cita memanfaatkan kedudukannya untuk memperkaya diri sendiri, keluarga, kaum kerabat, bahkan keturunannya atau bangsanya, namun apa yang difikirkan ialah kemakmuran, kesejahteraan ummah dan rakyatnya. Baginda sentiasa berfikir untuk melayani, menyelesaikan masalah ummah dan melakukan segala tindakan bersesuaian dengan tuntutan Al Quran dan Al Hadith.
12. Alhamdulillah, Allah s.w.t. memberikan satu contoh di dunia ini iaitu Mahmoud Ahmadinejad, seorang Presiden Iran yang dapat menjadi contoh tauladan kita. Beliau dianggap pemimpin yang sederhana, jujur dan bersahaja. Mungkin anda semua boleh mencari contoh yang lain yang paling hampir dengan diri anda.
13. Di mana dan siapakah yang boleh melatih, mendidik dan melahirkan pemimpin harapan rumah tangga dan komuniti kita? Sistem persekolahan formal kita yang berorentasikan peperiksaan dikhuatiri tidak boleh diyakini dan mampu melahirkan pelajar-pelajar yang terdidik dari aspek pengurusan dan kepimpinan.
14. Cadangan kepada pihak yang berwajib, jadual waktu pelajaran sewajarnya memuatkan masa mempelajari pengetahuan dan pemahaman mengenai dunia (knowledge and understanding of the world), 'communication language' dan 'hal ehwal negara' bagi menyediakan semua rakyat sedar mengenai proses pemilihan dan kepimpinan. Sukatan pelajaran di USA dan UK menyediakan masa yang munasabah untuk diajarkan mata pelajaran berkenaan di bilik-bilik darjah. Sebagai contohnya, di USA, budak-budak sekolah darjah satu, telahpun mengetahui pemimpin-pemimpin agung mereka seperti Abraham Lincoln dan George Washington. Mereka telahpun 'bermain politik' di bilik-bilik darjah. Ingatlah kata Obama, "USA will lead the world". Di UK, anakku Hakim, yang sedang belajar di Year Nine di Sydney Smith School turut mempelajari bahasa Perancis dan 'subject of citizenship'.
14.1 Subjek kewarganegaraan diajar di sekolah di UK bertujuan mendedahkan pelajar-pelajar mengenai isu "the legally enforceable duties of citizenship vary depending on one's country, and may include such items as:-
14.1.1 paying taxes (although tourists and illegal aliens also pay some taxes such as sales taxes, etc), serving on a jury, voting, serving in the country's armed forces when called upon, obeying the criminal laws enacted by one's government, even while abroad.
14.2 It also includes purely ethical and moral duties tend to include:-
14.2.1 demonstrating commitment and loyalty to the political community and state, constructively criticizing the conditions of political and civic life, participating to improve the quality of political and civic life, respecting the rights of others, defending one's own rights and the rights of others against those who would abuse them.
15. Apakah sikap kita terhadap kepimpinan sederhana? Aku percaya pemimpin yang bertaqwa sama ada di sekolah, tempat kerja, rumah tangga, di antara kawan-kawan, organisasi, sesuatu pasukan atau kumpulan akan dapat melaksanakan konsep kesederhanaan, jujur dan bersahaja. Pemimpin yang sentiasa merendah diri, tidak megah dan sombong sentiasa menolong orang bawahannya dengan ikhlas dan mesra. Balasannya pahala dan anugerah Allah s.w.t. menjadi matlamatnya.

No comments: